#

Een "Call to Action" (CTA) wordt vaak gezien als een element in webdesign dat veel invloed heeft op de succesfactor van de website. Een CTA, of letterlijk vertaald een roep om actie, is een link of knop op de website die bezoekers aanmoedigd om een bepaalde actie te doen. Zoals het contacteren van het bedrijf of het kopen van een product. Door de CTA goed te plaatsen op de website kan je de acties van je bezoekers beïnvloeden. Hierbij is het wel belangrijk dat de nuance wordt gevonden tussen subtiel en aanwezig. Het overprikkelen van de bezoekers kan er voor zorgen dat de bezoekers het juist niet gaan doen.

Enkele stappen voor het implementeren van een goed doordachte CTA:

  • Maak het goed zichtbaar, het liefste gelijk op de pagina waar de bezoeker binnenkomt. Hierbij is het belangrijk dat de CTA zich onderscheid van de rest van de pagina. Het moet gelijk duidelijk zijn dat het een actie is die de gebruiker kan doen.
  • Meer is niet altijd beter. Een CTA moet een simpele knop zijn met slechts enkele woorden. Bel ons, Koop nu, Profiteer vandaag, ect. Het moet duidelijk zijn wat er gaat gebeuren in één oogopslag.
  • Denk goed na wat de Call to Action moet zijn. Wat is relevant voor je pagina? "Bel ons" zou in de meeste gevallen voor een webshop niet relevant zijn.
  • Voor een Call to Action is het belangrijk dat er taal wordt gebruikt die de actie goed uitdrukken. Vaak is gebiedende wijs handig om toe te passen. "Lees verder" straalt meer actie uit dan "gehele verhaal hier".
  • Probeer verschillende styling van de CTA knop of link.

De CTA is een belangrijk element voor uw website. Door het simpel te houden en een duidelijke actie uit het design te laten springen kunt u een goede CTA integreren. Hierdoor kunt u uw bezoekers sturen naar een actie waar uw bedrijf van profiteert.

Bekijk andere blogs